onno en hans blom

lezing de duif
zondag 2 juni
onno en hans blom

bijzondere lezing van onno en hans blom over de verborgen geschiedenis die hun familie verscheurde

zondag 2 juni in het fries museum

23 mei 2024

Onno Blom ging samen met zijn vader, de historicus Hans Blom, ex-directeur van het NIOD, op zoek naar de verborgen geschiedenis die zijn familie tijdens de Tweede Wereldoorlog verscheurde. Onno’s grootvader Jan Blom zat in het verzet, maar zijn overgrootvader zat met zijn vrouw en zeven andere kinderen bij de NSB. Op zondag 2 juni geven Onno en Hans Blom een lezing over hun familiegeschiedenis. Na de lezing worden vader en zoon Blom geïnterviewd over hun zoektocht. Welke invloed heeft de oorlog vandaag de dag nog op de levens van beiden? De lezing begint om 14.30u en een kaartje kost 5 euro. Reserveer een ticket of kijk voor meer informatie op friesmuseum.nl/onnoblom

Onno Blom. Foto door Robin de Puy

verzetsgroep de duif
Tijdens de oorlog brak Jan met de rest van de familie en aan het begin van de Hongerwinter vertrok hij op een fiets zonder banden naar Friesland om zich daar bij de verzetsgroep De Duif te voegen. Zijn beste vriend, de gewestelijk operatieleider van het Friese verzet, Philip Pander, zou de oorlog niet overleven. Pander was verantwoordelijk voor de wapendroppings, dook onder in Gaastmeer en werd in Tjerkwerd door de Duitsers gepakt. Vier dagen voor de bevrijding werd hij geëxecuteerd. Wat speelde zich allemaal af in het Friese verzet? Hoe slaagde Onno’s grootvader erin te overleven? Hoe kwam hij na de oorlog als vertegenwoordiger van het Friese verzet in de staf van Prins Bernhard?

Het Fries Verzetsmuseum is onderdeel van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.